E-mail de beheerders
Onze partners:
|
Hieronder een paar samengestelde eenvoudige preventie tips:
|
 |
-
Zorg voor goede verlichting voor en achter uw huis, een inbreker kiest vaak eerder voor een donker huis.
Het beste is een veiligheidslamp met schemersensor en bewegingsdetector.
Schemersensor bespaart u energie. De lamp brandt niet als het licht genoeg is.
De bewegingssensor bespaart ook energie en is tevens psychisch. Mensen kijken bijna altijd naar een aanspringende lamp. Als de lamp continu brandt, kijken mensen er niet naar.
-
Hou aan de voorzijde open zicht, geen hoge hagen en dichte hoge struiken
-
Als uw buren en voorbijgangers uw voordeur goed kunnen zien, is een inbreker ook goed zichtbaar.
-
Wees alert op wat er in uw omgeving gebeurd, praat met de buren over vreemde voorvallen.
-
Zowel overdag als s nachts bij vertrek goed de boel op slot doen, zelfs als uw maar eventjes een paar minuutjes weg bent.
-
Zorg voor goed sleutelbeheer en gebruik altijd de sleutels.
-
Langer van huis: waarschuw de buren en schakel verlichting aan, niet in een vast tijdschema van huis gaan.
Inbrekers weten zo rond welk tijdstip ze makkelijk kunnen inbreken.
-
Vergis uw niet: inbraken gebeuren 24/7.
Dus ook tijdens de lunch en ook als u even twee tellen naar de buren gaat
-
Veel inbraken gebeuren door even weg naar de supermarkt en niet goed afsluiten bij vertrek.
-
Via
de veiligheidssite van de Gemeente Almere vind u meer informatie omtrent woninginbraken.
-
Doe de Veiligheidscheck. Download het formulier
|
|
Dringend verzoek van de hulpdiensten
|
 |
Wij maken tijdens hulpverleningen regelmatig mee dat we onnodig lang moeten zoeken naar het juiste adres.
Dit komt vaak door onverlichte huisnummerbordjes. Soms ontbreken deze zelfs. Hoe staat het met uw verlichting rondom uw huis en uw bordje?
Zorg ervoor dat u, indien u onverhoopt in een situatie terecht komt waarin iedere seconde telt, niet langer moet wachten op hulp dan nodig is.
Zorg voor minimaal een duidelijk, maar nog liever een verlicht nummerbordje!
Ontbreken er straatnaambordjes in uw straat?
Vraag de Gemeente deze zo spoedig mogelijk te herplaatsen! Telefoon: 14-036
|
|
Hang & Sluitwerk
|
|
Wat is de Bulgaarse methode?
Bij de Bulgaarse methode wordt met een tang de uitstekende cilinder afgebroken (soms door het verwijderen van slechte kwaliteit slotplaten
Het beste is om uw huidige slotplaat te vervangen door een speciale slotplaat. Let hierbij op de afstand tussen klink en cilinder (55 of 75 mm)
Wat is Kerntrekken?
Bij kerntrekken wordt een schroef geplaatst in de cilinder en de cilinder wordt vervolgens met een speciaal apparaat uit de deur getrokken.
Benodigde tijd? Ongeveer 30 seconden
Het beste is om uw huidige slotplaat te vervangen door een speciale slotplaat. Let hierbij op de afstand tussen klink en cilinder (55, 72 of 92 mm)
Waarschuwing!!
Er zijn ook speciale cilinders in loop die beschermd zijn tegen kerntrekken.
Echter deze zijn aan de buitenkant niet herkenbaar.
Gevolg bij een poging slaagt de inbreker niet, maar de cilinder raakt dusdanig beschadigd dat de sleutel ook niet meer past en hierdoor dure kosten om een slotenmaker de deur open te laten maken
Beter is dus een goede slotplaat verkrijgbaar bij
VeiligWonenWinkel.nl (Goedkoopst)
Praxis,
Karwei en
Gamma en door iedereen die een beetje handig is te plaatsen.
Plaats een Secustrip op de buitendeuren.
Vergeet de achterdeuren en de schuur niet.
|
|
Denk bij ramen aan goede sluitbomen die af te sluiten zijn met SKG keurmerk.
Hang de sleutel buiten bereik van het raam, maar wel in de buurt voor noodgevallen
Sluit uw raam, k als u even weg gaat.
|

|
Als u wel thuis bent, zorg dan voor een goede kwaliteit raamuitzetter en zet deze vast met ntoerschroeven.
Hierdoor kan niemand stiekem in uw huis komen, terwijl u bijvoorbeeld slaapt.
Plaats bij kleine kantelraampjes een
barrierestang zodat niemand toch naar binnen kan kruipen.
|
|
Uw mobiele telefoon beveiligen
|
|
Veel mensen hebben tegenwoordig een mobiele telefoon.
Maak regelmatig een back-up van uw gegevens. Als u uw telefoon kwijtraakt, dan bent u niet alles kwijt.
Maak uw telefoon "Boefproof" in een paar tellen via het stappen schema op
www.scholieren.com
Wees slim en zet de zoekfunctie van uw telefoon niet uit.
|
|
Betaalde SMS-diensten
|
Via linken in diverse app's en websites kunt u geabonneerd worden op (hele dure) SMS-diensten.
Via deze knop kunt u controleren of u al geabonneerd bent op zo'n dienst.
U kunt via uw telefoonprovider (telefoonnummer 1200) een blokkade laten instellen zodat u zich niet per ongeluk kunt abonneren
|
|
Signalement
|
|
-
Is het een man of een vrouw?
-
Is de persoon alleen of zijn het meerdere personen?
-
Wat voor de kleding?
-
Wat is de kleur van de kleding?
Is de kleding lang of kort (mouwen, broekspijpen, roklengte)?
Bijzondere kenmerken zoals ritsen en scheuren
Wat voor schoenen en welke kleur?
Staat er een logo op een kledingstuk?
-
Welke huidskleur heeft de persoon?
-
Heeft de persoon bijzondere kenmerken zoals tatoeages, littekens, wratten of sieraden?
-
Wat is de haarkleur?
Lengte van het haar
Soort kapsel
Snor of baard?
-
Welke oogkleur?
Werd er een bril gedragen?
-
Hoe lang is de persoon?
(Tip hang stickertjes op de deurpost op 1.60, 1.70, 1.80 en 190 meter dan heeft u een betere indicatie)
-
Slank, gezet of gespierd
-
Wat is de leeftijd ongeveer
-
Als u met de persoon gesproken hebt, spreekt deze Nederlands?
ja, maar met accent / zonder accent
Sprak in een andere taal. Welke taal?
Als u klikt op de foto hiernaast, krijgt u een groter exemplaar om te printen
|
|
Deur openen voor vreemden
|
|
-
Laat nooit zomaar iemand binnen. Ook niet voor een toiletbezoek.
-
Laat men zich altijd legitimeren en controleer bij twijfel de echtheid bij de instantie via de telefoon.
-
Jij bepaalt wie er binnenkomt. Wordt het gesprek onprettig of bedreigend doe dan uw de deur dicht.
-
Bel indien nodig de politie.
-
Sluit altijd de deur als u iets moet pakken.
-
Sluit de tuindeur als het gesprek lang lijkt te gaan duren.
-
Waarschuw de buren als er agressieve verkopers andere verdachte personen aan de deur zijn geweest. (WhatsAppgroep!)
-
Denk altijd aan uw eigen veiligheid. Dat is belangrijker dat beleefdheid / vriendelijkheid tegen een vreemde.
Als u klikt op de foto hiernaast, krijgt u een groter exemplaar om te printen
|
|
Pakketfraude
|
|
Pakketfraude komt steeds vaker voor
Steeds meer mensen bestellen spullen online
Logisch, want het is makkelijk, snel en je hoeft de deur niet uit.00000">
Door al die pakketjes raak je soms het overzicht kwijt. Daar maken oplichters graag misbruik van.
Zo werkt pakketfraude
Criminelen gebruiken een valse naam of nep-profiel en doen online een bestelling.
Ze laten het pakket op jouw adres bezorgen en kiezen ervoor om achteraf te betalen.
Met de track en trace-code kunnen ze precies zien wanneer het pakket bij jou wordt bezorgd
Online volgen ze de bezorgdatum van het pakket.
Na de bezorging, staat er snel iemand bij jou aan de deur voor het verkeerd bezorgde pakje .
Jij geeft het netjes mee
Maar dan komt bij jouw de rekening, want die is door de oplichter aan jouw adres gekoppeld.
Wat kun je doen als je een onbekend pakketje krijgt?
Lees onze 6 slimme tips.
1) Neem geen onbekende pakketjes aan
Kijk altijd goed of jouw naam en adres op het pakketje staat.
Klopt er iets niet? Of heb je helemaal niets besteld?
Weiger het pakketje dan en laat de bezorger het weer meenemen.
2) Meldt een onbekend pakket direct bij de webwinkel
Soms zet een bezorger een onbekend pakketje voor jouw deur.
En is hij alweer op pad zodra jij de deur opendoet.
Of je komt thuis en ziet achter de poortdeur een pakje liggen dat niet voor jou is.
Kijk dan goed wie de afzender is. Dit staat vaak op het pakket.
Neem vervolgens contact op met deze afzender.
Bel dan de webwinkel die het pakketje leverde en vraag hoe je het gratis kunt terugsturen.
3) Toch een onbekend pakketje aangenomen= Geef het niet zomaar mee
Zie je pas later dat er een andere naam op het pakje staat?
Geef het dan niet zomaar mee aan een vreemde die het pakje komt ophalen.
Ook dan kun je het beste de webwinkel bellen en het pakje terugsturen.
Lukt het niet om het pakket terug te sturenomdat het bijvoorbeeld te groot of te zwaar is?
Laat dit dan weten aan de webwinkel. Vaak kunnen zij het pakket bij je ophalen of iets anders regelen.
4) Betaal nooit de rekening
Ontvang je toch een rekening voor een bestelling die jij niet hebt gedaan?
Bel dan de webwinkel en leg uit wat er is gebeurd.
Zij moeten bewijzen dat jij echt de bestelling deed. Zonder bewijs hoef jij de rekening niet te betalen.
Vaak gebruiken oplichters een dienst waarbij je later kunt betalen, zoals Klarna of een andere afterpay-dienst.
Ook dan geldt: bel direct de betaaldienst en vertel dat jij niets hebt besteld.
Betaal nooit zomaar.
5) Pakket voor de buren= Check het goed!
Als de buren niet thuis zijn, komt de bezorger misschien bij jou aan de deur.
Check in dat geval ook goed of de naam en het adres kloppen.
Vertrouw je het niet? Dan kun je het pakket natuurlijk altijd weigeren.
De bezorger zal op een ander tijdstip weer bij de buren langsgaan of het naar een afhaalpunt sturen.
6) Meldt pakketfraude bij de politie
Je kunt online aangifte doen bij de politie.
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Dan kan je kan juridische hulp biedenkrijgen.
Bijvoorbeeld als je per ongeluk het pakketje hebt aangenomen en de webwinkel jou de rekening stuurt.
Een jurist van de verzekering kan dan contact opnemen met de webwinkel of de betaalservice en uitleggen dat jij slachtoffer bent van fraude.
Ook als je een brief krijgt van een incassobureau, kan rechtsbijstand je helpen.
Zij weten precies wat je rechten zijn en hoe je moet reageren. Zo sta je er niet alleen voor.
Bijvoorbeeld als je het pakketje per ongeluk aannam. Of als de webwinkel jou een rekening stuurt.
Heb je geen rechtsbijstand? Ga dan naar Het Juridisch Loket
Verzendkosten pinnen is een bekende babbeltruc
Er komt een bezorger aan de deur met een onbekend pakketje, met de vraag of je meteen even de verzendkosten wil pinnen.
Hij heeft het pinapparaat al bij zich, handig toch?
Het is een babbeltruc die veel voorkomt.
Vaak hacken ze tijdens het pinnen jouw pinpas. Daarna hebben ze makkelijk toegang tot jouw bankrekening.
En dat pakje? In de meeste gevallen zit er niets in.
Let ook op valse e-mails van bezorgdiensten
Oplichters gebruiken ook vaak e-mails waarin ze zich voordoen als een bezorgdienst,bijvoorbeeld met een berichtje dat je niet thuis was.
Of je even op een linkje wil klikken om het pakket te bekijken.
Op de site van Fraudehelpdesk zie je welke valse e-mails nu veel voorkomen en waaraan je ze herkent.
Ook geeft de Fraudehelpdesk tips wat je kunt doen als je een e-mail niet vertrouwt.
Met dank aan Centraal Beheer
|
|
Babbeltrucs
|
|
 |
De zogenaamde babbeltruc kent vele vormen. Vooral ouderen zijn het doelwit.
Natuurlijk wilt u voorkomen dat u slachtoffer wordt.
Daarom geven we u in dit artikel 21 bekende voorbeelden van babbeltrucs.
Met eenvoudige tips hoe u de truc kunt herkennen.
Zo bent u extra bewust en kunt u voorkomen dat u geld verliest of inbrekers in huis haalt.
Wat is de Babbeltruc? Uitleg en betekenis
"Babbeltruc" betekent dat iemand met een smoes uw spullen of geld probeert te stelen.
Vaak aan de deur, maar ook wel via de telefoon of op straat.
Met name senioren zijn het doelwit omdat die minder weerbaar zijn.
Babbeltrucs aan de deur
1. "U heeft een openstaande rekening"
Een nepmedewerker van Ziggo, Nuon of een andere maatschappij komt bij u aan de deur.
Hij beweert dat u een openstaande rekening heeft.
Soms zeggen ze dat u direct (contant) moet betalen.
Soms proberen ze binnen te komen om spullen, bijvoorbeeld sieraden of geld, te stelen.
Tip: bedrijven komen nooit aan de deur om rekeningen te innen. Trap hier dus niet in.
2. "U krijgt geld terug"
Een nepmedewerker van KPN of een ander bedrijf komt bij u aan de deur.
Hij beweert dat u geld terugkrijgt van het bedrijf.
U hoeft alleen maar even uw bankrekeningnummer te geven........
Tip: bedrijven komen nooit aan de deur om geld terug te geven. Trap hier dus niet in.
3. "U krijgt gratis bloemen"
Iemand belt aan en biedt u een bosje bloemen aan, zogenaamd van een tuincentrum bij u in de buurt.
Soms is het bosje "gratis", soms wordt u gevraagd de bezorgkosten te betalen.
In beide gevallen proberen ze u af te leiden om geld te stelen.
Tip: winkels en bedrijven komen niet zomaar aan de deur om u bloemen aan te smeren.
Weiger het bosje dus altijd. Ook als het gratis is.
4. "Ik ben van de Thuiszorg"
Plotseling staat er iemand voor de deur die beweert van de Thuiszorg te zijn.
Hij of zij komt kijken "of het goed met u gaat".
Vaak zijn ze met z'n twee n.
Zodra u ze binnenlaat, leidt de ene u af, terwijl de andere spullen en/of geld steelt.
Tip: thuiszorgmedewerkers komen nooit zonder afspraak bij u langs. Trap er dus niet in.
U kunt eventueel om legitimatie vragen. Maar soms vervalsen ze die ook. Ga hier dus niet vanuit.
5. "Wij zijn uw nieuwe buren"
Iemand staat aan uw deur en beweert uw nieuwe buren te zijn. En of hij of zij even binnen mag komen.
Tip: laat nooit zomaar onbekenden binnen. Zeker niet als u alleen bent.
6. "Mag ik even in de meterkast kijken"
Iemand wil graag even in uw meterkast kijken.
Maar zodra u hem binnenlaat, ziet hij zijn kans schoon om spullen mee te nemen.
Tip: energiebedrijven komen alleen op afspraak. Trap er dus niet in.
7. "Er is een gaslek"
Iemand beweert dat er lekkage in uw huis is, bijvoorbeeld door slecht weer.
Ze willen graag uw huis even controleren.
Tip: een lekkage ontstaat echt niet zomaar. Trap er dus niet in.
8. "Ik collecteer voor een goed doel"
Er staat een collectant voor uw deur, bijvoorbeeld van KWF Kankerbestrijding.
U vertrouwt het niet: "Ik heb nergens gelezen dat er collecte was deze week"
Tip: als u het niet vertrouwt, geef dan niet. Bel eventueel het goede doel om te vragen of zij die week collecteren.
U kunt later altijd nog geld overmaken als het wel een echte collectant was.
9. "Ik ben van de Kamer van Koophandel"
Er staat een duo voor u deur, zogenaamd van de Kamer van Koophandel.
Ze willen graag binnenkomen om met u te praten. De ene leidt u af. De andere steelt spullen.
Tip: de KvK staat nooit zomaar voor uw deur. Trap er dus niet in.
10. "U heeft de Postcode Loterij gewonnen!"
"Gefeliciteerd! U heeft de loterij gewonnen!"
2 personen komen met deze fijne boodschap en willen graag binnenkomen.
De ene leidt u af. De andere steelt spullen.
Tip: als u niet meedoet, klopt het verhaal natuurlijk sowieso niet.
De Postcode Loterij staat nooit zomaar voor uw deur, tenzij met camera's en Caroline Tensen of Gaston.
11. "Ik kom via Marktplaats gekochte spullen ophalen"
Degene aan de deur beweert spullen van u gekocht te hebben via Marktplaats.
Zo proberen ze binnen te komen en dingen te stelen.
Tip: laat u niet overbluffen.
Heeft u niets verkocht via Marktplaats? Dan klopt het verhaal sowieso niet.
Heeft u wel iets verkocht? Vraag dan of ze specifiek kunnen vertellen wat ze dan komen ophalen.
12. "Mag ik even naar uw computer kijken?"
Een man belt aan en vraagt of hij even uw computer mag checken.
Hij concludeert al snel dat de computer aan vervanging toe is.
Voor een klein bedrag regelt hij dat wel even voor u ........
Tip: laat zonder afspraak nooit iemand zomaar binnen, want dan klopt er iets niet.
13. "Ik kom uw rookmelders controleren"
Sinds 1 juli 2022 zijn rookmelders verplicht op elke etage van uw woning.
Hier zien criminelen helaas een nieuwe kans: ze bellen aan en beweren uw rookmelders te komen controleren.
Ze hebben zelfs een (valse!) identiteitspas.
Als ze binnenkomen, proberen ze zo veel mogelijk spullen en geld te stelen.
Tip: de overheid controleert niet op rookmelders. Dus ook niet bij u. Laat deze personen dus niet binnen.
14. "Ik heb een mooie cadeaudoos voor u!"
Er komt een postbezorger bij u aan de deur, met een cadeaudoos.
De bezorgers ziet er zelfs uit als een werknemer van een bekend postbedrijf.
Er is alleen een klein "" probleempje": de verzendkosten zijn niet betaald.
Ze vragen u 1,50 euro te pinnen aan de deur. Als u dit doet, werkt de betaling niet.
De bezorger wil u "helpen", maar dan verwisselt hij uw pas met een andere en hij heeft uw pincode afgekeken.
Wanneer u merkt dat uw pas omgewisseld is, heeft de crimineel waarschijnlijk al veel geld gepind van uw rekening.
Tip: het komt eigenlijk nooit voor dat u "zomaar" een cadeaudoos krijgt. Dus trap er niet in! Weiger de bezorging.
Babbeltrucs aan de telefoon
15. "Ik ben van de Politie"
Iemand doet zich voor als de politie of wijkagent.
Deze nepagent (soms in burgerkleding) beweert dat ze inbrekers hebben gearresteerd die een lijst met adressen bij zich hadden, waaronder uw adres.
De oplichter vraagt om foto's te maken van uw bankpas, pincode, geld en sieraden of biedt zelfs aan om waardevolle spullen op te halen om deze veilig te stellen.
Tip: De politie komt NOOIT spullen ophalen om veilig te stellen. Wees alert op
"vertrouwde figuren", zoals de wijkagent.
16. "Ik ben van Microsoft"
Degene aan de lijn zegt dat hij van Microsoft is.
Vaak spreekt hij u in het Engels toe.
Hij beweert dat er een virus op uw computer zit.
Als u uw inloggegevens geeft of even een speciale app download, dan fikst hij het wel even voor u.
Tip: Microsoft neemt nooit op deze manier contact met u op. Trap er dus niet in. Hang direct op.
17. "Uw pinpas is aan vervanging toe"
Er belt iemand, zogenaamd van uw bank. Uw pinpas en pincode zijn aan vervanging toe.
Nog geen minuut later staat er iemand voor de deur: hij wil uw pinpas en pincode, dan regelt hij het wel even.
Vervolgens haalt hij uw bankrekening leeg.
Tip: een bank zal nooit op deze manier uw pinpas vervangen. Trap er dus niet in.
18. "U moet direct een belastingschuld betalen"
Deze truc richt zich meestal op ondernemers.
Iemand doet zich voor als medewerker van de Belastingdienst, die beweert dat u een belastingschuld hebt en nu moet betalen.
Tip: dit is absoluut nooit de werkwijze van de Belastingdienst. Trap er dus niet in.
Babbeltrucs op straat / bij de supermarkt
19. "Goedkoop gereedschap / pannenset"
Iemand heeft een "mooie deal" voor u. Hij is verkoper en heeft een mooie set gereedschap of pannen over.
Hij wil er graag vanaf en biedt deze met een gigantische korting aan
Zo"n mooi aanbod kunt u toch niet laten schieten?
Tip: op straat aangeboden spullen zijn vaak gestolen en/of van zeer slechte kwaliteit. Sla het aanbod dus af.
20. "Geld nodig voor een treinkaartje"
Iemand spreekt u aan: hij is zijn geld verloren.
Of u geld voor hem heeft voor een treinkaartje. Soms komen mensen ook aan de deur met dit verhaal.
Tip: het verhaal is hoogstwaarschijnlijk verzonnen. Trap er dus niet in.
Babbeltruc langs de snelweg
21. "Geld nodig voor benzine"
Iemand staat stil langs de snelweg en trekt uw aandacht; zijn benzine is op.
Of hij een lift kan krijgen naar het volgende tankstation.
Daar aangekomen blijkt hij geen geld te hebben en of hij dat van u kan lenen?
Deze truc is extra geniepig omdat hij u borg geeft: sieraden, telefoon of iets anders. Maar let op: dit is allemaal namaakspul.
Tip: wilt u iemand langs de weg helpen en herkent u iets wat hierboven is beschreven?
Dan kunt u ervan uitgaan dat het foute boel is. Trap er dan niet in.
Extra tips: legitimatie vragen, oefen-app & filmpjes
Legitimatie: als er iemand aan de deur staat, kunt u altijd om legitimatie vragen. Maar let op: pasjes kunnen ook vervalst worden.
Staart u zich dus niet blind hierop. Altijd geldt: geen afspraak = verdacht.
Filmpjes: Op YouTube vindt u ook veel voorlichting over de babbeltruc.
Daarnaast is er een campagne geweest met Andr van Duin.
Die vertelt in 19 seconden hoe het zit met babbeltrucs: https://www.youtube.com/watch?v=zobrpu_8vtg
Aangifte doen
Daders van babbeltrucs zijn strafbaar volgens het Nederlandse strafrecht. De straf kan oplopen tot jaren gevangenisstraf.
Doe daarom altijd aangifte bij de politie als u onverhoopt toch slachtoffer bent geworden! Zo voorkomt u ook dat anderen slachtoffer worden.
Ga naar politie.nl.
Daar kunt u melden wat u overkomen is.
U kunt natuurlijk ook altijd naar uw plaatselijke politiebureau bellen, of ernaartoe gaan.
Dit stukje is geschreven door: Karel de Vries en overgenomen op verzoek van www.zusterjansen.nl
|
|